תחרות AUTOTEC - האולימפיאדה הרביעית 2017

תחרות דיאגנוסטיקה (אולימפיאדה טכנולוגית) להנדסאי רכב מצטיינים הלומדים ברשת מכללות עתיד.

האולימפיאדה מתקיימת אחת לשנתיים (בכל שנה אי-זוגית) בשיתוף עם כלמוביל יבואנית יונדאי לישראל.

השנה זו תהיה האולימפיאדה הרביעית מאז הפעם הראשונה ב- 2011.

קורס "בקרת אקלים ומיזוג אוויר ברכב" הינו קורס סמסטריאלי אשר עוסק במערכות מיזוג אוויר ובקרת אקלים ברכב. להלן מטרות הקורס העיקריות :

  1. הבנת תופעות פיסיקאלחות הקשורות לפעולת מערכת בקרת אקלים ברכב.
  2. הכרת הרכיבים של מערכת בקרת אקלים ברכב.
  3. הבנת אופן הפעולה של מערכות מיזוג מסוגים שונים.
  4. שימוש במכשור לטיפול ואבחון תקלות במערכות מיזוג ברכב.
  5. שימוש בהוראות יצרן.
  6. ביצוע פעולות תיקון ותחזוקה למערכות מיזוג אוויר ברכב. 

קורס "התייעלות אנרגטית" עוסק בחסכון באנרגיה וניצול יעיל של האנרגיה שמסביבנו. באומרנו "התייעלות אנגטית" אנו מתכוונים להפחתת צריכת האנרגיה של מערכת מסוימת (צרכית דלק של מנוע הרכב למשל), את החסכון באנרגיה משיגים הן ע"י שיפור היעילות של הצריכה הקיימת והן ע"י הגדלת הנצילות של משאבים שלא נוצלו היטב. על השיפור להיעשות מבלי שפוגעים בתפוקתה ותפקודה התקין של אותה מערכת.

המטרה בחסכון באנרגיה מאפשר להקטין את ההוצאות על האנרגיה ולייעל את השימוש בה תוך שמירה על מאזן אקולוגי חיובי. חיסכון באנרגיה והתייעלות אנרגטית הם יעד חיוני של משק האנרגיה בישראל ובמדינות רבות בעולם.

לחיסכון באנרגיה ישנן תרומות רבות כגון:

-          הקטנת ההוצאות על האנרגיה.

-          שיפור איכות החיים.

-          הפחתת זיהום האוויר והסביבה.

-          הפחתת הנטל הכלכלי והתלות בייבוא אנרגיה (במישור לאומי).

בקורס "התייעלות אנרגטית" יושם הדגש על נושא ההתייעלות האנרגטית בכלל וההתייעול הארגטית בתחום הרכב בפרט. בעשורים האחרונים התגבשו להם תקנים בינלאומיים להגבלת פליטת מזהמים מכלי רכב (כגון תקן יורו VI התקף במדינות אירופה ובישראל), דבר שחייב את יצרני הרכב לפתח מערכות הנעה מתקדמות, יעילות וירוקות יותר. מבין הפיתוחים החשובים ביותר בתחום זה ניתן למנות:

-          רכב ההיברידי (שילוב של מנוע בעירה ומנוע חשמל)

-          רכב חשמלי מלא (Tesla)

-          תאי דלק / מימן (Toyota Mirai)

הטריבולוגיה היא תחום במדע העוסק בחקר גופים הנעים ביחס אחד לשני, וכן את תופעות החיכוך והסיכה. בין היתר עוסקת הטריבולוגיה גם בשחיקה הנוצרת כתוצאה מהחיכוך. כוחות החיכוך שמתפתחים בין חלקיה הנעים של מכונה מסוימת יכולים להיות הרסניים והנזקים יכולים להיות בלתי הפיכים, על מנת לצמצם כוחות שליליים אלו נעזרים בחומרי סיכה.

המושג מערכת טריבולוגית מתייחס לכל המרכיבים המשפיעים על סיכה, חיכוך ותנועת הגוף האחד יחסית לשני. מרכיבי המערכת כוללים:

  1. הגוף הנע ומאפייניו (הרכבו הכימי, אופי פני שטחו, משקלו, צורתו וכדומה)
  2. הגוף הנייח ומאפייניו
  3. מה חוצה בין שני הגופים (אוויר, ואקום, שמן, מים או כל חומר אחר)
  4. הכוחות החיצוניים הפועלים על הגופים
  5. תנאי הסביבה (טמפרטורה, לחץ, לחות וכדומה)

כל סטודנט הלומד באחד ממסלולי ההכשרה לקבלת דיפלומה של הנדסאי או טכנאי מוסמך (במגמות לימוד שנקבעו על ידי מה"ט), נדרש להגיש עם סיום לימודיו במכללה פרויקט גמר. אחד התנאים לקבלת הדיפלומה הוא עמידה במבחן הגנה על פרויקט הגמר.

הפרויקט הינו עבודת גמר אותה נדרש להגיש סטודנט עם סיום לימודיו, לצורך הערכת ידיעותיו והבנתו בחומר הלימוד הנדרש בתוכנית הלימודים במגמת הלימוד בה למד.

קורס זה מאפשר לסטודנט, הלומד במסלול הנדסאי מכונות/רכב, לרכוש כלים בסיסיים וחשובים אשר יעזרו לו לבחור נושא פרויקט מתאים ובהמשך גם לבצע את הפרויקט בדרך הנכונה והיעילה ביותר.  

קורס "תורת המנוע ואבחון תקלות" הינו קורס שנתי אשר פרוס על פני שני סמסטרים שלמים. בסוף הקורס ייגש הסטודנט לבחינה חיצונית מטעם מה"ט (מספר שאלון הבחינה 90126 להנדסאים ו- 93126 לטכנאים).

מבחינת התוכן מחולק הקורס לשלושה פרקים עיקריים  :

"המנוע ומערכותיו" : מערכות המנוע השונות כולל סוגים, עקרון פעולה, מבנה ותפקידים.

"חישובי מנוע" : חישובים במנגנון הארכובה ובפעולת המנוע.

"אבחון תקלות במנוע ובמערכות הרכב" : למידת תהליכי אבחון תקלות ברכב ובמערכות המנוע המודרני כולל שימוש בכלים ממוחשבים ומכשירים מתקדמים.

מטרות הקורס

1)    הבנת עקרונות תרמודינמיים של פעולת מנועים בסיסיים.

2)    הבנת עקרונות המבנה ואופן הפעולה של מנוע שריפה פנימית.

3)    הבנת עקרונות המבנה ואופן הפעולה של מערכות המנוע השונות.

4)    יכולת ביצוע חישובי מנוע ופתרון שאלות חישוביות.

5)    הקניית כלים לניתוח מפרט טכני של מנוע והשוואה בין מנועים שונים.

6)    הקניית כלים לניתוח הוראות יצרן הרכב (באנגלית).

7)    הצגת שיטות לשיפור הספק ומומנט המנוע.

8)    הצגת תקני זיהום האוויר החדישים והשפעתם על מבנה המנוע ומערכותיו.

9)    הקניית ידע לצורך ביצוע אבחון תקלות ברכב המודרני.

10)   שימוש בציוד מתקדם לאבחון תקלות ברכב.

11)   הכרת שיטות מקובלות לאבחון תקלות.

12)   הכרת תרשימי זרימה של יצרן הרכב לצורך ביצוע אבחון תקלות.

13)   פיתוח מיומנות שימוש בהוראות יצרן.

מטרות הקורס

  1. הבנת עקרונות המבנה ואופן הפעולה של מערכות הרכב.
  2. ניתוח וחישוב תכונות פיסיקליות המאפיינות את תנועת הרכב.
  3. להקנות לסטודנטים את היכולת לביצוע אבחון תקלות במערכות הרכב ברמה גבוהה.
  4. לבדוק ולאבחן את מערכות הרכב בעזרת ציוד מתקדם בצורה מהירה ומדויקת.
  5. לנתח ולהבין את הוראות יצרני הרכב.
  6. להקנות לסטודנטים יכולת טכנית גבוהה לביצוע התיקונים הנדרשים וטיפולי האחזקה השוטפים למערכות הרכב.